כיצד עלוקות יכולות להציל חיים וגפיים עבור חלק מהחולים

כיצד עלוקות יכולות להציל חיים וגפיים עבור חלק מהחולים

רוב האנשים מתכווצים מעצם אזכור המילה עלוקות. אפילו יותר היו נבהלים מהמחשבה להצמיד אותם לעורם כחלק מתוכנית הטיפול הרפואית שלהם. ועדיין, בחדרי ניתוח מודרניים ברחבי הארץ, זה בדיוק מה שקורה.

"למרות כל ההתקדמות הטכנית ברפואה המודרנית, במצבים מסוימים לאחר ניתוח, אנו עדיין מסתמכים על אחד האורגניזמים הפרימיטיביים ביותר של הטבע – העלוקה – שיסייע לנו להשיג תוצאה טובה", אומר  רוד רזאי, MD , רופא אף-אוזן גרון. ומנתח ראש וצוואר.

עלוקות שימשו מבחינה רפואית במשך אלפי שנים – עוד מיוון ומצרים העתיקות כאשר זריקת דם הייתה נוהג נפוץ. העוסקים באותה תקופה האמינו כי הוצאת דם מחולה יכולה למנוע מחלות ולרפא מחלות. לפעמים שימשו מכשירים מכנים להקזת דם, אך לעתים קרובות יותר נעשה שימוש בעלוקות. לאחר שהן מחוברות לעור המטופל, העלוקות היו עושות את מה שתוכננו לעשות – ניזונות מדם.

ברור שקלינאים מודרניים אינם תומכים בפרקטיקה של הקזת דם. עם זאת, רבים מאמינים כי השימוש בעלוקות במצבים רפואיים מסוימים וספציפיים מאוד יכול להציל חיים וגפיים.

מניעת סיבוך נדיר לאחר הניתוח

פעולות הצמדה מחדש, כגון השתלות עור וניתוחים פלסטיים משחזרים לסרטן וטראומה דורשים לרוב טכניקות מיקרו-כירורגיות – שימוש במיקרוסקופ ובמכשירים מיוחדים לחיבור כלי דם זעירים עם תפרים ומחטים זעירים באותה מידה. למרות שפרוצדורות אלה מצליחות עד 98 אחוז מהמקרים, במקרים נדירים עלול להפתח סיבוך מסוכן הנקרא גודש ורידי.

גודש ורידי מתרחש כאשר הוורידים הזעירים ודפנות הדופן המעורבים בהליכים מיקרו-כירורגיים אינם מסוגלים לשאת את כמות הדם המתאימה הרחק מאזור הניתוח. במקום זאת, הדם מתאגד בוורידים ואינו מסוגל לזרום חזרה ללב ולריאות כדי לחמצן מחדש. אם הגודש לא יטופל, פחמן דו חמצני יצטבר בדם והקיפאון בסופו של דבר יגרום למוות ברקמות. טיפול עלוקתי מטפל בבעיות אלו ומרפא את האזור ועשוי להיות מומלץ לתוצאה מיטבית.

דם ממשיך לזרום

רוק העלוקה מכיל הירודין, חומר נוגד קרישה ונוגד טסיות הדם הפועל למניעת קרישי דם ולהפחתת כמות הדם העמוס ברקמות. כימיקלים אחרים ברוק העלוקה שומרים על זרימת הדם באזור הפגוע, גם לאחר הניתוק מנותק, מה שמאפשר זמן לצמיחת ורידים חדשים והרחבים של הקיימים ולהכיל יותר זרימת דם. כבונוס, הטיפול אינו כואב – כאשר העלוקה נושכת, הם משחררים חומר הרדמה טבעי המקהה את האזור.

למרות שהשימוש בעלוקות יכול למנוע מוות של רקמות ולקדם ריפוי במקרים נבחרים, חולים ומשפחות לעיתים קרובות לא נרתעים ", אומר ד"ר רזאי. "עם זאת, כאשר אנו מסבירים להם על היתרונות הרבים ועל יעדינו ועל הסיבות לטיפול, רוב המטופלים מבינים ומקבלים את הטיפול."

מינהל המזון והתרופות האמריקני בשנת 2004 אישר שימוש בעלוקות לגודש ורידי מקומי לאחר הניתוח, והכיר בהן כמכשירים רפואיים חיים ונושמים. בהתחשב בכך שהשם המדעי של העלוקה הוא hirudinea, השימוש בהם לצרכים רפואיים מכונה לעתים קרובות hirudotherapy.

טיפול בעלוקות רפואיות – עלוקות מגודלות במיוחד לשימוש רפואי בחוות עלוקה ברחבי העולם. הם גדלים בסביבה מבוקרת והשימוש בהם הוא רק למטופל בפעם אחת. לאחר שהם סיימו את תפקידם על המטופל, הם מורדמים ונפטרים כפסולת רפואית.

איזה סוגי מחלות ניתן לטפל עם עלוקה רפואית ?

כמעט כל האיברים בגוף ניתנים לטיפול באמצעות עלוקה רפואית. לדוגמא, עלוקות, כמו שום תרופה אחרת, מתמודדות עם מחלות גינקולוגיות, אפילו אלה המורכבות ביותר.

הטיפול בעלוקות יעיל מאוד במחלות לב וכלי דם, הפרעות נוירולוגיות, פציעות ספורט ושיקום לאחר ניתוח. הירודותרפיה טובה בטיפול אורולוגי, עם מחלות אף אוזן גרון, מחלות במערכת השלד והשרירים, שיגרון, הפרעות מטבוליות, מחלות עור, אנדוקריניות, גסטרואנטרולוגיות ורבות אחרות.

כמובן, ניסים לא קורים אחרי טיפול אחד, והחלמה אפשרית רק בהתמדה של שיגרת טיפולים .

Author: שלומי