מהי פרטיות נתונים?

מהי פרטיות נתונים?

האם האינטרנט הוא איום לפרטיות?

נתונים שווים כסף, וזו סיבה עיקרית שהפרטיות המקוונת שלך מאוימת.

למשל, הכרת הרגלי הגלישה או היסטוריית החיפושים יכולה להניב רווחים גדולים למפרסמים. אם חיפשת דירות חדשות, היסטוריית החיפושים שלך עשויה להועיל למפרסם את העובדה שאתה הולך לעבור בקרוב – הזמן להתחיל להציג לך מודעות לשירותי הובלות, רהיטים, חנויות DIY, וביטוח דירה. .

אמנם זה שימוש לגיטימי בנתונים שלך, אבל נתונים אישיים שווים כסף לעבריינים: פרטי כרטיס האשראי נמכרים בגלוי באינטרנט האפל. אם האקר מצליח להשיג גישה לא מורשית למערכת ההזמנות של חברת התעופה או למאגר הלקוחות של אתר סחר אלקטרוני, הם הגיעו לקופה.

ניתן להשתמש בזדון בכל מידע שתשימו באינטרנט. לכן עליכם להקפיד על פרטיותכם המקוונת. בואו נסתכל מדוע חשובה פרטיות האינטרנט וכיצד תוכלו לעזור בהגנה על פרטיותכם באופן מקוון.

מהי פרטיות באינטרנט ומדוע זה משנה?

הפרות פרטיות באינטרנט מהוות סכנות של ממש. לדוגמה, ניתן לשתף את מצביך הרפואיים ללא הסכמתך, או שהנתונים הבנקאיים שלך יוכלו להיות זמינים לצדדים שלישיים. יכול להיות שהאימיילים שלך נפרצו. הזהות שלך עלולה להיגנב.

הסיכונים מרחיקי לכת יותר ממה שרוב האנשים מבינים בגלל מה שעלול לקרות לנתונים שלך בהמשך. פיתוח ה- Big Data פירושו שניתן לנתח את היסטוריית הגלישה שלך כדי להגיע למסקנות שאתה לא רוצה להסיק. לדוגמא, אישה שקונה פריטים כמו תוספי חומצה פולית וקרם לחות ללא ריח עשויה שלא להעריך סוכנות שיווק שמזהה אותה כ'הריונית 'ומכוונת אותה למוצרי הריון.

אם היא גרה עם אמא ואבא או שלא סיפרה לבן זוגה, היא אולי לא תשמח לראות 'מזל טוב על התינוק שלך!' חומרי שיווק מגיעים בדואר.

זו רק דוגמה אחת לכך שבעיות פרטיות באינטרנט הולכות הרבה יותר ועמוק יותר מאשר  הגנה על פרטי חשבון הבנק שלך או על חשבון המדיה החברתית שלך. בכל פעם שאתה מבקר באתר או מוריד אפליקציה, הנתונים נשמרים אודותיך – אולי ללא הסכמתך ואפילו ללא ידיעתך. סביר להניח שתרצה לדעת לאן נתונים אלה עוברים ואיך משתמשים בהם, או שתוכל להחליט שברצונך להימנע מלהאסף אותם לחלוטין.

כיצד להגן על פרטיותך באופן מקוון – תקשורת

אחת הדרכים בהן תוכלו להגן על פרטיותכם המקוונת היא להבטיח כי התקשורת שלכם מאובטחת. בין אם אתה מחפש באינטרנט, שולח דוא"ל או משתמש באפליקציית GPS בטלפון שלך, אתה מחליף נתונים עם שרת ועליך להגן על הנתונים האלה בזמן שהם נמצאים בתנועה.

צעד מהותי אחד בהבטחת פרטיותך וביטחונך המקוון הוא לוודא כי התקשורת שלך מאובטחת. אם אתה בבית, ודא שהנתב שלך מאובטח באמצעות סיסמה חזקה וקשה לנחש. מומלץ גם לשנות את שם המשתמש של הרשת הביתית. לעתים קרובות, שמות משתמש כוללים את שם ספק האינטרנט שלך או יצרן הנתב – מידע זה יכול להקל על חיי ההאקר. אם אתה משתמש ברשת Wi-Fi ביתית, השתמש באימות WPA כדי להבטיח שאף אחד לא יכול לחזור באמצעות הרשת שלך.

כעת, כאשר לכל כך הרבה בתי קפה, בתי מלון ומקומות ציבוריים כוללים גישה חופשית לאינטרנט אלחוטי, זה מפתה להיכנס לאן שאתה נמצא. אבל תהיה זהיר; Wi-Fi ציבורי מהווה סיכון ביטחוני גדול . אם זה לא כולל אימות מאובטח, קל לך להתחבר, אבל קל באותה מידה להיות ממוקד על ידי האקר. אל תשתמש ב- Wi-Fi ציבורי לעסקאות בנקאיות או לשימוש רגיש במיוחד באינטרנט.

תוכל לשקול להשתמש ברשת וירטואלית פרטית (VPN). כיצד VPN מונע פריצה של אות ה- Wi-Fi שלך? זה מגדיר שער פרטי בינך לבין האינטרנט, ומצפין את התקשורת שלך כך שאף אחד לא יכול לראות מה אתה עושה. למרות שאתה משתמש ב- Wi-Fi ציבורי, VPN מעניק לך את אותה האבטחה שיש לך ברשת שלך.

אם אתה מבצע עסקאות רגישות כלשהן, ודא שאתה מתמודד עם דפדפן מאובטח המשתמש ב- HTTPS ולא רק ב- HTTP. ניתן לפרוץ לאתר HTTP בסיסי באמצעות תוכנית 'האזנה' שיכולה לרשום כל מידע שאתה משתף. זה יכול להיות שם המשתמש והסיסמה שלך בבנקאות מקוונת.

פרוטוקול HTTPS המאובטח משתמש ב- SSL / TSL כדי להצפין את התקשורת שלך. אם אתה מציג שפה לא טכנית, זה יוצר סביבה מאובטחת דיגיטלית שבה אתה והדפדפן יכולים לתקשר בלי שאף אחד ישמע אותך. זה כמו לחיצת יד מאובטחת בינך לבין האתר. אם אתה משתמש ב- SSL, תראה מנעול בשורת הכתובת של הדפדפן ושם האתר יתחיל ב- https, ולא רק ב- http. לחץ על המנעול אם ברצונך לראות פרטים על תעודת האתר.

קל להאזין לשירותי הודעות מקוונים מסוימים. אם אתה משתמש בפייסבוק, ההודעות שלך אינן מאובטחות אלא אם כן אתה משתמש במתקן 'שיחה סודית' שניתן לגשת אליו דרך התפריט הראשי של Messenger (זה זמין רק אם אתה מחובר במכשיר iPhone או Android, לא במחשב האישי). לעומת זאת, WhatsApp ו- Viber מוצפנים מקצה לקצה, ולכן הם הרבה יותר בטוחים לשימוש.

מהי פרטיות נתונים?
מהי פרטיות נתונים?

כיצד להגן על פרטיותך באופן מקוון – אל תעקוב אחריך

גם אם הגישה שלך מאובטחת, גוגל או ישות אינטרנט אחרת עשויים לעקוב אחר השימוש שלך באינטרנט, או שספק האינטרנט שלך יכול לעקוב אחריך. למעשה, במדינות רבות, ספק שירותי האינטרנט שלך נדרש לעשות זאת, כך שניתן יהיה להעמיד את היסטוריית החיפוש לרשויות החוק במידת הצורך. לכן, כאשר אתה חושב על הגנה על פרטיותך באופן מקוון, עליך לחשוב כיצד למנוע מעקב ברחבי האינטרנט.

אחת הדרכים לעצור את גוגל וארגונים אחרים שעוקבים אחר היסטוריית הדפדפנים שלך היא להשתמש במצב גלישה פרטי. זהו מצב גלישה בסתר אם אתה משתמש ב- Chrome, או פרטי אם אתה משתמש ב- Firefox. אם אתה משתמש במחשב משותף או משתמש במחשב של מישהו אחר כאורח, השימוש בגלישה פרטית פירושו שאישורי הכניסה שלך לא יישמרו במחשב (בנוסף לחבר שלך לא יקבל מודעות ממוקדות המיועדות עבורך).

ניתן גם להוריד תוספי דפדפן שימנעו  לעקוב אחריך באמצעות קובצי Cookie , מה שיעצור אתרים לטעון מודעות פולשניות וממוקדות. היזהר כי אתה משתמש רק בתוספים של ארגונים מכובדים – ידוע שהאקרים יוצרים תוכנות זדוניות המתחזות לאפליקציות ותוספים המשפרים אבטחה.

ייתכן שהיסטוריית החיפושים שלך עדיין תישמר בשרת Google. הבנת היסטוריית החיפושים שלך ושימוש בה להצגת מודעות בהתאמה אישית היא חד כיוונית שגוגל מרוויחה את הכסף שלה. אם אינך מרוצה מכך ורוצה להחמיר את הגדרות הפרטיות המקוונות שלך, נסה להשתמש במנוע חיפוש אחר.

עם זאת, ספק שירותי האינטרנט שלך עדיין יכול לראות את הפעילות שלך. אם אתה מעדיף שזה לא יקרה, זו הפעם אחרת  שתרצה להשתמש ב- VPN . האם VPN מונע פריצה לתקשורת שלך? כן. האם VPN גם מפריע לספק שירותי האינטרנט שלך לראות מה אתה עושה? כן. היא משתמשת באותה שיטה עבור שניהם. התקשורת שלך מוצפנת, ולספק האינטרנט שלך אין מפתח ההצפנה; כל מה שהוא יכול לראות זה זרם של רעשנים. בנוסף, לא ניתן לעקוב אחר קובצי cookie באינטרנט או שיטות מעקב אחרות מכיוון ש- VPN יסווה את כתובת ה- IP שלך. לכן אף אחד לא יכול לראות מהיכן התקשורת שלך מגיעה.

לבסוף, זכור להתנתק מחשבונותיך כאשר אינך משתמש בהם. רק לסגור את הכרטיסייה או אפילו לדפדפן זה לא מספיק. פייסבוק, למשל, עוקבת אחר משתמשים גם כאשר אין להם פייסבוק פתוח בדפדפנים שלהם. כדי לעצור את המעקב לאן אתה הולך ומה אתה עושה, עליך להתנתק. ואין מובן מאליו שאם אתה מחובר לבנק או לחשבון תיווך, עליך להתנתק כראוי.

כיצד להגן על פרטיותך באופן מקוון – בחירה במה שאתה שם ברשת

אתה לא צריך לשים הכל ברשת. יתכן שיש היבטים בחיים שלך שאתה לא רוצה שכולם יידעו, מסיבות תמימות לחלוטין. לדוגמא, אנשים מסוימים מוצאים את שמותיהם האמצעיים מביכים או פשוט בעלי תחומי עניין פנאי מסוימים שהם לא רוצים לחלוק במקום עבודתם. אתה יכול להגן על פרטיותך באופן מקוון על ידי חשיבה מדוקדקת מה ברצונך להעלות לרשת , ומי תרצה לראות זאת.

כדאי לחשוב האם למידע האישי שהעלתם ברשתות החברתיות יש השלכות ביטחוניות כלשהן. בעיות אבטחה באינטרנט הן גם בעיות אבטחה בעולם האמיתי. למשל, להודיע ​​לאנשים שאתה נהנה מאוד בדיסנילנד זה יכול להיות טבעי למדי, אבל זה מידע שפורץ ישמח מאוד לגלות. אם שאלות אבטחה בבנק כוללות את שם הנעורים של אמך, המכונית הראשונה או את שם חיית המחמד שלך, שמור את פיסות המידע האלה מקישורי המדיה החברתית שלך.

בדוק היטב איזה מידע פלטפורמות מדיה חברתית שונות מעמידות לרשותך באופן אוטומטי, כגון המיקום שלך או מי אתה. אנשים רבים לא מבינים ששדות 'עלי' מכילים הרבה מידע שעבריינים זקוקים לגניבת זהות מוצלחת או שיכולים לשמש לנצל הנדסה חברתית. פרסמת את תאריך הלידה שלך לציבורי, כך שחבריך יידעו מתי יום ההולדת שלך? זה מידע נוסף שהבנק שלך וחשבונות רגישים אחרים משתמשים בו לעתים קרובות כמזהה. חקור את הגדרות הפרטיות של חשבונות המדיה החברתית שלך כדי לשלוט במה שאחרים יכולים לראות בפרופיל שלך.

אם אתה משתמש ב- LinkedIn, יתכן שלא תבין את סעיף 'הפעילות' שלו מאפשר לכולם לראות מה עשית. זה כולל לאפשר למעסיק שלך לראות שחקרת ומעקב אחרי כמה חברות אחרות; אם אתם מחפשים עבודה במקום אחר, זה כבר לא סוד! בטל את הסימון של הגדרת 'פעילות' אם אינך רוצה שכל מה שאתה עושה בלינקדאין יהיה ציבורי.

משתמשי פייסבוק נבונים רבים מגבילים כעת את ההודעות שלהם ל'חברים בלבד '. עם זאת, אם תשנה פוסט ל'ציבורי ', אולי משום ששיתפת קישור למערכת בחירות שברצונך שחבריך יוכלו לשתף, ייתכן שהרשות זו תחול כעת על כל ההודעות העתידיות שלך. בדוק ש'חברים בלבד 'עדיין ברירת המחדל שלך.

בזמן שאנחנו מדברים על חברים, האם אתה בטוח שאתה מכיר את כל מי שהוא חבר בפייסבוק? האם אתה עדיין צריך להיות חבר עם אותו אדם שפגשת בחופשה לפני חמש שנים, אך לא ראית או שמעת ממנו מאז? אתה יכול  לשנות את הגדרות הפייסבוק שלך כדי להגן על עצמך מפני האקרים  ששולחים בקשות חבר מזויפות – הגבל בקשות חברים ל'חברים של חברים 'כדי להפחית את הסיכויים שלך להיות ממוקד.

ייתכן גם שלא תרצה שכתובת הדוא"ל שלך ומספר הטלפון שלך יהיו זמינים לציבור באמצעות פרופילי המדיה החברתית שלך. הגבל את פרטי הקשר שלך ל'חברים בלבד 'או אפילו להפוך אותם לפרטיים לחלוטין. במקביל, ייתכן שתרצה לכבות את הוספה לאינדקס של מנועי חיפוש. פירוש הדבר שאם מישהו מבצע חיפוש בגוגל על ​​שמך, הוא לא יוכל לראות את כל הפוסטים שלך בפייסבוק.

אין פרטיות ללא אבטחה

פרטיות וביטחון מקוונים הולכים יד ביד. כבר דיברנו על איך אתה יכול להגן על התקשורת שלך באינטרנט, אבל אתה צריך גם להגן על המכשירים שבהם אתה משתמש לגישה, בין אם אלה מחשבים ניידים, מחשבים אישיים, סמארטפונים או טאבלטים.

להלן מספר טיפים טובים כיצד להבטיח שהמכשירים שלך מאובטחים:

  • התקן תוכנות אנטי-וירוס ואנטי-תוכנה מהימנות.  תוכנת אנטי-האקר תבטיח שהמכשירים שלך מאובטחים מפני איומים נפוצים, כגון מחזיקי מפתחות, תוכנות כופר וסוסים טרויאניים. אנו ממליצים על  Kaspersky Total Security  להגנה המקיפה ביותר מפני האקרים ותוכנות זדוניות.
  • ודא שאתה מעדכן באופן קבוע את מערכת ההפעלה ותוכנות אחרות , במיוחד כאשר ניתנים תיקוני אבטחה. האקרים משתמשים לרוב בפגיעויות בתוכנות מיושנות כדרך לפרוץ פנימה – אל תתנו להם את ההזדמנות. (הערה: אם אתה משתמש במערכת הפעלה שאינה נתמכת עוד, כמו Windows 7, שתמיכתה הסתיימה בינואר 2020, עליך להחליף אותה; זהו יעד ישיבה להאקרים).
  • היזהר ממה שאתה לוחץ . האקרים בדרך כלל עוברים 'התחזות' על ידי שליחת אימיילים מזויפים שמתיימרים להיות מהבנק שלך או מאיביי, אך עוברים לאתר אחר כדי לגנוב את פרטי הכניסה שלך. קרא בעיון את כתובת הדוא"ל, צפה במקור הדף והעביר את העכבר מעל הקישורים כדי לראות לאן הם הולכים. ניסיונות דיוג אחרים נועדו לגרום לך ללחוץ על קישור לתמונה או לסיפור חדשות אך לטעון תוכנות זדוניות במכשיר שלך כשתעשה זאת.
  • הקפד להגן על הטלפון החכם שלך.  השתמש בנעילת המסך וב- PIN כדי להגן עליו מפני גישה לא מורשית. אל תעבור לכלא או השתרש אותו – זה יכול לתת להאקרים דרך להחליף את ההגדרות שלך ולהתקין תוכנה זדונית משלהם. מומלץ להוריד אפליקציה שתאפשר לך למחוק את כל הנתונים בטלפון שלך מרחוק: אם הטלפון שלך נגנב, אתה יכול למחוק את המידע שלך בקלות.
  • כשאתה מוריד אפליקציות, בדוק אילו הרשאות הם זקוקים.  אפליקציה הדורשת גישה למצלמה, למיקרופון, לשירותי מיקום, ליומן, לאנשי קשר ולחשבונות המדיה החברתית שלך מהווה איום חזק על הפרטיות המקוונת שלך. מפורסם,  פוקימון גו! דרש אישורים שנתנו לו, למעשה, את הזכות לראות ולשנות כמעט כל דבר בחשבון Google שלך ​​למעט הסיסמה. בעיה זו תוקנה במהירות עם עדכון המגביל את ההרשאות הנדרשות.
  • מחק נתונים, תוכניות וחשבונות שאינך משתמש בהם יותר.  ככל שאתה מפעיל יותר תוכניות או אפליקציות, כך גדל הסיכוי שאחת מהן עלולה להיפגע.
  • השתמש בסיסמאות חזקות כדי לאבטח את המכשירים, הגישה לאינטרנט וחשבונותיך.  מנהלי הסיסמאות הטובים ביותר אפילו ייצרו סיסמה אקראית וחזקה במיוחד לכל אחד מהחשבונות שלך. אבל מה שלא תעשה,  אל  תאבד את סיסמת המאסטר למנהל הסיסמאות שלך.
  • שינוי הסיסמאות כל חצי שנה  בערך יכול גם לסייע בהפחתת הסיכויים לפריצת חשבונותיך.
  • הגן על פרטיותך וביטחונך באינטרנט באמצעות אימות דו-שלבי ככל שתוכל. זה מאפשר לך לשפר את האבטחה שלך על ידי דרישה לצורה שנייה של אימות מזהה מלבד הסיסמאות שלך, כגון קוד SMS שנשלח לטלפון שלך, טביעת אצבע או דונגל / פוב אבטחה שתוכל לחבר באמצעות USB.

עקוב אחר הפרטיות שלך בכל הפרה

אולי עשית עבודה טובה בהגנה על פרטיות האינטרנט שלך, אך החברה האחראית לדאוג לפרטיותך בקצה השני צריכה לעשות את עבודתה. ולפעמים, האבטחה נפרצת, והנתונים האישיים של הלקוחות יוצאים החוצה או נהרסים. למרות שלחברות בדרך כלל יהיו תוכניות לניהול משברים המאפשרות להפעיל קמפיין של תקשורת לקוחות ולהגדיר את הדברים בסדר אם יש הפרה, יש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי לשמור על עצמכם מוגנים היטב.

ראשית,  וודא שאתה עוקב אחר חשבונות הכספים שלך באופן קבוע.  שים לב לכל עסקאות או משיכות בלתי צפויות ושאל אותן; הם עשויים להיות חפים מפשע – למשל, חיוב ישיר שעובד באיחור של חודש – אך הם עשויים גם לגלות שחשבונך נפגע.

בדוק גם את דוחות האשראי שלך. אם נעשה שימוש בפרטיך לצורך גניבת זהות, בדוח האשראי שלך יופיע אם מישהו ניסה לבקש אשראי על שמך. זה לא יעלה לך שקל אם אתה חכם, מכיוון שכל אחת משלוש סוכנויות האשראי (Equifax, Experian ו- TransUnion) חייבת לתת לך דוח אחד חינם בכל 12 חודשים.

ברגע שאתה שומע על הפרת נתונים שעלולה להשפיע עליך, שנה את הסיסמה בחשבון זה. ייתכן שתרצה לשנות את הסיסמאות גם בחשבונות אחרים, במיוחד אם הם דומים לסיסמה המשמשת בחשבון שנפגע. שנה את כל התשובות לשאלות האבטחה שלך, גם אם עליך להמציא שם נעורים חדש לאמך ושם חדש לחיית המחמד הראשונה שלך. או השתמש במנהל סיסמאות מאובטח , המסייע לשמור את הסיסמאות שלך במקום אחד, כמו גם להגן עליהם.

אל תגיב להודעות דוא"ל של חברה שאמרה שהייתה הפרה ובקש ממך להשתמש בקישור בדוא"ל כדי לשנות את האישורים שלך, או לטלפון למספר. אלה יכולים להיות ניסיונות דיוג או סוג של וירוס כופר. במקום זאת, השתמש באתר החברה עצמו, או התקשר למספר שכבר יש לך עבור החברה כדי לברר האם אכן הייתה הפרה.

Author: שלומי